Szlovákiai magyar kommunista ifjúsági hírportál
Szlovákiai magyar kommunista ifjúsági hírportál

Proletári vąetkých krajín, spojte sa! Világ proletárjai, egyesüljetek! Proletarier aller Länder, vereinigt euch! Proletáři vąech zemí, spojte se! Proletariusze wszystkich krajów, ł±czcie się!  Пролетарии всех стран, соединяйтесь! Proletari din toate ţările, uniţi-vă! Proletarci vse dezel, zdruzite se! يا عمال العالم اتحدوا Пролетери свих земаља, уједините се! !פועלי כל העולם התאחדו

Szlovákiai Magyar Ifjúsági Közösség (A SZM Magyar Szekciója) Maďarská mládeľnícka komunita na Slovensku (SZM Maďarská Sekcia)

Szabadságot, antiimperialista harccal! Slobodu s antiimperialistickom bojom!

Üdvözlet!

Kedves Barátaink!

Továbbra is várjuk azokat a kommunista, baloldali szimpatizánsainkat, jövendő tagjainkat, akik szeretnének egy forradalmi élcsapatban harcolni a tőke és a munka frontján, a munka oldalán.

Elvtársi üdv:

Áts Ferenc

Azt gondoljuk, hogy az embernek minden helyzetben, minden rendszerben és minden országban az a feladata, hogy ember legyen és segítsen embertársainak embernek lenni.

"Wir glauben, dass der Mensch in jeder Situation, unter jedem System, in jedem Staat die Aufgabe hat, Mensch zu sein und seinen Mitmenschen zur Verwirklichung des Menschseins zu helfen."

/Ulrike Meinhoff- RAF/

 

"Azért vagyunk itt, hogy megszervezzük a fegyveres ellenállást a fennálló tulajdonviszonyok és a nép fokozódó kizsákmányolása ellen."

/Andreas Baader - RAF/

A burzsoázia osztályuralma utolsó harcát hamis zászló alatt vívja meg, a forradalom zászlaja  alatt."

Rosa Luxemburg

 
Hogy mindig idetalálj!
Fény a reménytelenségben!
 
Mozgósításokhoz
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Hirdetmény
 
A Kommunista Párt kiáltványa
 
Tartalom
 
Tartalom
 
Így írtok Ti
Gondolatok, vélemények a kommunista munkásmozgalomról
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

"A magyar katonáinkat ne vigyék külföldre, az idegen katonákat vigyék el tőlünk!"

Lehet, hogy éppen most hal meg egy magyar katona, valahol távol hazájától, idegen, tőkés érdekekért! Egy katonát, egy forintot se az USA rablóháborúihoz!

óra

 
Szerkesztői oldal

Szerkeszti a Szlovákiai Magyar Ifjúsági Közösség Sajtó  Osztálya

A SZMIK a SZM Magyar Szekciója

Email: szmik.sk@gmail.com

Figyelem!

A lapon található jelképek nem ütköznek a Btk. 269/B §-ba, mivel azok külföldi testvérszervezetek logói, illetve oktatási és ismeretterjesztési céllal kerülnek fel.

Üdvözlettel: SZMIK

 
forradalmi dokumentumok
forradalmi dokumentumok : Rosa Luxemburg: Társadalmi reform vagy forradalom?

Rosa Luxemburg: Társadalmi reform vagy forradalom?

  2005.02.28. 03:23


Rosa Luxemburg

Társadalmi reform vagy forradalom?

 

Előszó
Első rész
1. Az opportunista módszer
2. A kapitalizmus alkalmazkodása
3. A szocializmus bevezetése társadalmi reformokkal
4. Vámpolitika és militarizmus

5. A revizionizmus gyakorlati következményei és általános jellege

Második rész
1. A gazdasági fejlődés és a szocializmus

2. Szakszervezetek, szövetkezetek és politikai demokrácia
3. A politikai hatalom meghódítása

 
 

Előszó

 

Ennek az írásnak a címe elso pillantásra meglepo lehet. Társadalmi reform vagy forradalom? Ellenezheti-e a szociáldemokrácia a társadalmi reformot? Vagy szembeállíthatja-e a társadalmi forradalmat, a fennálló rend átalakítását, amely végso célja, a társadalmi reformmal? Semmiképpen sem. Ellenkezoleg, a társadalmi reformokért, a dolgozó nép helyzetének még a fennálló rend talaján való javításáért, a demokratikus intézkedésekért vívott mindennapos gyakorlati harc a szociáldemokrácia számára az egyetlen út, amelyen vezetheti a proletár osztályharcot és a végso célra, a politikai hatalom megragadására és a bérrendszer megszüntetésére törekedhet. A szociáldemokrácia számára megbonthatatlan összefüggés áll fenn a társadalmi reform és a társadalmi forradalom között, mivel a társadalmi reformért folytatott harc az eszköze, a társadalom forradalmi átalakítása viszont a célja.

A munkásmozgalom e két mozzanatának szembeállítását Eduard Bernstein elméletében találjuk meg eloször, amelyet „A szocializmus problémái” címu dolgozataiban, a „Die Neue Zeit” 1896-97-es évfolyamaiban és foként „A szocializmus elofeltételei és a szociáldemokrácia feladatai” címu könyvében fejtett ki. Ez az egész elmélet gyakorlatilag kizárólag abba a tanácsba torkollik, hogy a szociális forradalomról, a szociáldemokrácia végso céljáról mondjunk le, a társadalmi reformot pedig, éppen ellenkezoleg, az osztályharc egyik eszközébol a céljává tegyük. Bernstein maga fogalmazta meg a legtalálóbban és a legélesebben nézeteit, amikor ezt írta: „A végso cél, bármi legyen is, számomra semmi, a mozgalom minden.”

De mivel a szocialista végcél az egyetlen dönto mozzanat, amely a szociáldemokrata mozgalmat a polgári demokráciától és a polgári radikalizmustól megkülönbözteti, amely az egész munkásmozgalmat a kapitalista rend megmentésére irányuló értelmetlen foltozgatásból e rendszer ellen, e rendszer megszüntetéséért vívott osztályharccá változtatja, a „társadalmi reform vagy forradalom?” kérdése a bernsteini értelemben a szociáldemokrácia számára egyúttal a „lenni vagy nem lenni?” kérdése. A Bernsteinnel és híveivel folytatott vitában végso soron nem errol vagy arról a harci módról, nem errol vagy arról a taktikáról, hanem a szociáldemokrata mozgalom egész létérol van szó.[1]

Kétszeresen fontos ez a felismerés a munkások számára, mert éppen róluk van itt szó, és az o befolyásukról a mozgalomban, mert az o borüket viszik itt vásárra. A Bernstein által elméletileg megfogalmazott opportunista áramlat a pártban nem más, mint öntudatlan törekvés arra, hogy biztosítsák a pártba átjött kispolgári elemek felülkerekedését, az o szellemükben formálják át a párt gyakorlatát és céljait. A társadalmi reform és a forradalom kérdése a végcél és a mozgalom kérdése, más oldalról a munkásmozgalom kispolgári vagy proletár jellegének a kérdése.[2]

 

Első rész

1. Az opportunista módszer

 

Ha az elméletek a külvilág jelenségeinek tükörképei az emberi agyban, akkor Eduard Bernstein elméletét tekintve mindenesetre hozzá kell fuznünk - olykor fejük tetejére állított tükörképek. Elmélet a szocializmus bevezetésérol társadalmi reformok segítségével - a német társadalmi reform végleges feledésbe merülése után, a szakszervezeteknek a termelési folyamat fölött gyakorolt ellenorzésérol - az angol gépgyártó munkások veresége után, a szociáldemokrata parlamenti többségrol - a szász alkotmánymódosítás és az általános országgyulési választójoggal szemben elkövetett merényletek után! Ám Bernstein fejtegetéseinek súlypontja véleményünk szerint nem Bernsteinnek a szociáldemokrácia gyakorlati feladatairól vallott nézeteiben rejlik, hanem abban, amit a kapitalista társadalom objektív fejlodésének menetérol mond, amivel persze azok a nézetek a legszorosabban összefüggenek.

Bernstein szerint a kapitalizmus általános összeomlása a kapitalizmus fejlodésével egyre valószínutlenebbé válik, mivel a tokés rendszer egyrészt egyre több alkalmazkodási képességet mutat, másrészt a termelés egyre jobban differenciálódik. A kapitalizmus alkalmazkodási képessége Bernstein szerint eloször abban nyilvánul meg, hogy az általános válságok a hitelrendszer, a vállalkozói szervezetek és a közlekedés, valamint a hírszolgálat fejlodése jóvoltából eltunnek, másodszor abban, hogy a középosztály a termelési ágak állandó differenciálódása, valamint a proletariátus számos rétegének a középosztályba való felemelkedése következtében szívóssá válik, végül, harmadszor abban, hogy a proletariátus gazdasági és politikai helyzete javul a szakszervezeti harc következtében.

A szociáldemokrácia gyakorlati harca számára ebbol az az általános irányelv adódik, hogy tevékenységét nem arra kell irányítania, hogy birtokba vegye a politikai államhatalmat, hanem hogy emelje a munkásosztály helyzetét, s a szocializmust nem társadalmi és politikai válsággal, hanem a társadalmi ellenorzés fokozatos kibovítésével és a szövetkezetiség elvének fokozatos megvalósításával vezesse be.

Maga Bernstein semmi újat nem lát fejtegetéseiben, ellenkezoleg, úgy véli, hogy azok éppúgy megegyeznek Marx és Engels egyes kijelentéseivel, mint a szociáldemokrácia általános eddigi irányzatával. Véleményünk szerint azonban nehezen tagadható, hogy Bernstein nézetei valójában alapveto ellentmondásban állnak a tudományos szocializmus gondolatmenetével.

Ha Bernstein egész revíziója abban volna összefoglalható, hogy a kapitalista fejlodés menete sokkal lassúbb, mint ahogy azt feltételezni szokták, akkor ez valóban csupán a proletariátus mostanáig feltételezett politikai hatalommegragadásának elodázását jelentené, amibol gyakorlatilag legföljebb a harc valami nyugodtabb ütemére következtethetnénk.

De nem ez a helyzet. Bernstein nem a tokés társadalom fejlodésének gyorsaságát kérdojelezte meg, hanem magát a fejlodés menetét, s ezzel összefüggésben a szocialista rendszerbe való átmenetet.

Ha az eddigi szocialista elmélet azt feltételezte, hogy a szocialista átalakulás kiindulópontja egy általános és megsemmisíto válság lesz, akkor véleményünk szerint itt két dolgot kell megkülönböztetni: az elméletben rejlo alapgondolatot és annak külso formáját.

Az alapgondolat abban a feltételezésben áll, hogy a kapitalista rend önmagából, tulajdon ellentmondásai folytán érleli majd meg azt a pillanatot, amikor összeomlik, amikor egyszeruen lehetetlenné válik. Hogy ezt a pillanatot egy általános és megrázó kereskedelmi válság formájában képzelték el, annak bizonyára jó oka volt, ám az alapgondolat szempontjából mégis lényegtelen és mellékes marad.

A szocializmus tudományos indoklása ugyanis, mint ismeretes, a tokés fejlodés három eredményére támaszkodik: mindenekelott a tokés gazdaság növekvo anarchiájára, mely elkerülhetetlenül bukásához vezet, másodszor a termelési folyamat fokozódó társadalmasodására, amely megteremti a jövendo szocialista rend pozitív kiindulási pontjait, és harmadszor a proletariátus erosbödo szervezetére és osztályfelismerésére, mely a küszöbönálló átalakulás aktív tényezojét alkotja.

A tudományos szocializmus nevezett alappillérei közül az elso az, melyet Bernstein kirekeszt. Azt állítja ugyanis, hogy a kapitalista fejlodés nem közeledik általános gazdasági válság felé.

Ám ezzel nem csupán a kapitalista hanyatlás bizonyos formáját veti el, hanem magát e hanyatlást. Kifejezetten ezt mondja: „Mármost azt lehetne válaszolni, hogy amikor a jelenlegi társadalom összeomlásáról beszélnek, akkor eközben többre gondolnak, mint egy általánossá vált és a korábbiakhoz képest megerosödött üzleti válságra, tudniillik a tokés rendszer teljes összeomlására saját ellentmondásai révén.” S erre ezt feleli: „A jelenlegi termelési rendszer megközelítoen egyideju teljes összeomlása nem valószínubbé, hanem valószínutlenebbé válik a társadalom növekvo fejlodésével, mivel ez fokozza egyrészt az alkalmazkodási képességet, másrészt - illetve azzal egyidejuleg - az ipar differenciálódását.”

Ámde akkor fölmerül a nagy kérdés: Miért és hogyan jutunk még el egyáltalán törekvéseink végso céljához? A tudományos szocializmus szemszögébol nézve a szocialista átalakulás történelmi szükségszerusége mindenekelott a tokés rendszer növekvo anarchiájában nyilvánul meg, amely ezt a rendszert kilátástalan zsákutcába is szorítja. Ám ha Bernsteinnel együtt föltételezzük, hogy a tokés fejlodés nem tulajdon hanyatlásának irányában halad, akkor a szocializmus megszunik objektív szükségszeruség lenni. Tudományos indoklásának két talpkövébol akkor már csak a tokés rend másik két eredménye marad: a társadalmasult termelési folyamat és a proletariátus osztálytudata. Bernstein is erre gondol, amikor ezt mondja: „A szocialista gondolatvilág ezzel (az összeomlási elmélet kirekesztésével - R. L.) egyáltalán semmit sem veszít meggyozo erejébol. Mert pontosabban szemügyre véve a dolgot, mi is a régi válságok megszunésének vagy módosulásának általunk felsorolt valamennyi tényezoje? Mind olyan dolgok, melyek egyidejuleg a termelés és csere társadalmasodásának elofeltételei, sot részben kezdetei.”[C]

Ám elegendo egy rövid vizsgálat, hogy bebizonyítsuk, ez is téves következtetés. Miben áll a Bernstein által kapitalista alkalmazkodási eszközöknek nevezett jelenségeknek: a kartelleknek, a hitelnek, a tökéletesített közlekedési eszközöknek, a munkásosztály felemelésének etc. a jelentosége? Nyilvánvalóan abban, hogy megszüntetik vagy legalábbis tompítják a tokés gazdaság belso ellentmondásait, megakadályozzák kibontakozásukat és kiélezodésüket. Igy a válságok kiküszöbölése a termelés és a csere közötti ellentmondásnak kapitalista alapon való megszüntetését jelenti, így a munkásosztály helyzetének részben mint olyannak, részben a középosztályba való felemelése a toke és a munka közötti ellentmondás tompítását jelenti. Mivel tehát a kartellek, a hitelügy, a szakszervezetek stb. megszüntetik a kapitalista ellentmondásokat, tehát a tokés rendszert megmentik a bukástól, a kapitalizmust konzerválják - hiszen ezért nevezi oket Bernstein „alkalmazkodási eszközöknek” -, hogyan lehetnek egyúttal éppúgy a szocializmus „elofeltételei, sot részben kezdetei”? Nyilvánvalóan csak olyan értelemben, hogy jobban kifejezésre juttatják a termelés társadalmi jellegét. De mivel ezt kapitalista formájában konzerválják, megfordítva, e társadalmasult termelés átmenetét a szocialista formába ugyanolyan mértékben fölöslegessé teszik. Ezért csupán fogalmi, nem pedig történelmi értelemben lehetnek a szocialista rend kezdetei és elofeltételei, azaz olyan jelenségek, amelyekrol a szocializmusról alkotott elképzelésünk alapján tudjuk, hogy rokonságban állnak a szocializmussal, de amelyek a szocialista átalakulást valójában nemcsak hogy nem idézik elo, hanem inkább fölöslegessé teszik. A szocializmus indoklásaként ilyenformán csupán a proletariátus osztálytudata marad. Ám adott esetben ez sem a kapitalizmus egyre jobban kiélezodo ellentmondásainak és közelgo hanyatlásának egyszeru szellemi visszfénye - hiszen ettol a hanyatlástól megóvják az alkalmazkodási eszközök -, hanem puszta eszménykép, melynek meggyozo ereje saját, neki tulajdonított tökélyein alapul.

Egyszóval, amit ily módon kapunk, az a szocialista programnak „tiszta megismerés” által való indoklása, azaz egyszeruen szólva idealista indoklás, míg az objektív szükségszeruség, azaz az anyagi-társadalmi fejlodés menete által való indoklás elesik. A revizionista elmélet válaszút elott áll. Vagy továbbra is a kapitalista rend belso ellentmondásaiból következik a szocialista átalakulás, akkor ezzel a renddel együtt fejlodnek ellentmondásai is, s az elkerülhetetlen eredmény valamikor ilyen vagy olyan formában egy összeomlás, de akkor az „alkalmazkodási eszközök” is hatástalanok és az összeomlási elmélet helyes. Vagy az „alkalmazkodási eszközök” valóban képesek elejét venni a tokés rendszer összeomlásának, tehát életképessé tenni a kapitalizmust, tehát megszüntetni ellentmondásait, akkor viszont a szocializmus megszunik történelmi szükségszeruség lenni, s akkor az lehet bármi, ami tetszik, csak nem a társadalom anyagi fejlodésének eredménye. Ez a dilemma egy másikba torkollik: Vagy igaza van a revizionizmusnak a kapitalista fejlodés menetére vonatkozóan, akkor a társadalom szocialista átalakulása utópiává változik, vagy nem utópia a szocializmus, akkor viszont az „alkalmazkodási eszközök” elmélete nem lehet helytálló. That is the question, ez itt a kérdés.

 

2. A kapitalizmus alkalmazkodása

 

A legfontosabb eszközök, melyek Bernstein szerint a tokés gazdaság alkalmazkodását eloidézik, a hitelügy, a tökéletesített közlekedési eszközök és a vállalkozók szervezetei.

Hogy a hitelnél kezdjük, ennek a tokés gazdaságban sokféle funkciója van, a legfontosabb azonban, mint ismeretes, a termelés terjeszkedoképességének növelésében, valamint a csere közvetítésében és megkönnyítésében áll. Ott, ahol a tokés termelésnek a határtalan terjeszkedésre irányuló belso tendenciája a magántulajdon korlátaiba, a magántoke korlátozott mértékébe ütközik, ott megjelenik a hitel, mint olyan eszköz, amely ezeket a korlátokat kapitalista módon leküzdi, sok magántokét eggyé olvaszt össze - részvénytársaságok -, s egy tokés számára biztosítja az idegen toke fölötti rendelkezést - ipari hitel. Másfelol mint kereskedelmi hitel meggyorsítja az árucserét, tehát a toke visszaáramlását a termelésbe, tehát a termelési folyamat egész körforgását. Könnyen áttekintheto a hitel e két legfontosabb funkciójának a válság kialakulására gyakorolt hatása. Mivel a válságok, mint ismeretes, a termelés terjeszkedoképessége, terjeszkedési tendenciája és a korlátozott fogyasztási képesség közötti ellentmondásból keletkeznek, ezért a fentiek szerint a hitel igazán a speciális eszköz arra, hogy ezt az ellentmondást a leheto leggyakrabban kirobbantsa. Mindenekelott óriásivá fokozza a termelés terjeszkedoképességét, és azt a belso hajtóerot alkotja, amely ezt állandóan túlhajtja a piac korlátain. De a hitel két irányba hat. Ha a termelési folyamat tényezojeként egyfelol hozzájárult a túltermelés eloidézéséhez, másfelol a válság alatt az árucsere közvetítojének minoségében annál jobban földre teperi a saját maga által létrehozott termeloeroket. A hitel a pangás elso jeleire összezsugorodik, cserbenhagyja a cserét ott, ahol szükség lenne rá, hatástalannak és céltalannak bizonyul ott, ahol még kínálkozik, s a válság alatt így a minimumra csökkenti a fogyasztási képességet.

E két legfontosabb következményen kívül a hitel még sokféleképp hat a válság kialakulására. Nemcsak technikai eszközt nyújt ahhoz, hogy egy tokés rendelkezhessék idegen tokék fölött, hanem egyúttal ösztönzi is a tokést az idegen tulajdon merész és kíméletlen felhasználására, tehát vakmero spekulációkra. Mint az árucsere alattomos eszköze, nemcsak élezi a válságot, hanem megkönnyíti bekövetkeztét és terjedését, mivel az egész cserét valóságos alapként minimális fémpénzzel rendelkezo, rendkívül összetett és mesterséges gépezetté változtatja, s így a legcsekélyebb okból eloidézi a zavarát.

Ily módon a hitel korántsem a válságok megszüntetésének vagy akár csak enyhítésének észköze, épp ellenkezoleg, különösen hatalmas tényezoje a válság kialakulásának. S ez nem is lehet másképp. Hiszen a hitel specifikus funkciója - egészen általánosan kifejezve - nem más, mint hogy az összes kapitalista viszonyokból számuzze a stabilitás maradékát, s mindenütt a leheto legnagyobb rugalmasságot vezesse be, a legnagyobb mértékben kiterjeszthetové, viszonylagossá és érzékennyé tegye az összes tokés eroket. Hogy a válságokat, amelyek nem egyebek, mint a tokés gazdaság egymás ellen szegülo eroinek idoszakonkénti összeütközései, ez csak megkönnyítheti és kiélezheti, az kézenfekvo.

Ám ez egyúttal felveti azt a másik kérdést is, hogyan jelenhet meg a hitel egyáltalán a kapitalizmus „alkalmazkodási eszközeként”. Bármilyen vonatkozásban és bármilyen alakban képzeljük is el a hitel segítségével való „alkalmazkodást”, a lényege nyilvánvalóan csak abban állhat, hogy a tokés gazdaság valamely ellentétes viszonya kiegyenlítodik, valamelyik ellentmondása megszunik vagy tompul, s így valamely ponton szabad mozgásteret kapnak a beszorult erok. De ha van a mai tokés gazdaságban egy eszköz arra, hogy összes ellentmondásait a leginkább felfokozzák, akkor ez éppen a hitel. A hitel fokozza a termelési mód és cseremód közötti ellentmondást, mert maximálisan erolteti a termelést, a cserét pedig a legcsekélyebb okból megbénítja. Fokozza a termelési és elsajátítási mód közötti ellentmondást, mert a termelést elválasztja a tulajdontól, mert a tokét a termelésben társadalmi tokévé, a profit egy részét viszont a tokekamat formájává, vagyis tiszta tulajdoni jogcímmé változtatja. Fokozza a tulajdon- és termelési viszonyok közötti ellentmondást, mert sok kis tokés eroszakos kisajátításával kevés kézben roppant termeloeroket egyesít. Fokozza a termelés társadalmi jellege és a tokés magántulajdon közötti ellentmondást, mert szükségessé teszi az állam beavatkozását a termelésbe (részvénytársaság).

Egyszóval, a hitel újratermeli a tokés világ valamennyi sarkalatos ellentmondását, a végletekig kiélezi oket, meggyorsítja azt a folyamatot, melyben a tokés világ saját megsemmisülése - az összeomlás - felé siet. A hitelt illetoen a kapitalizmus elso alkalmazkodási eszközének tehát abban kellene állnia, hogy a hitelt megszünteti, megsemmisíti. Jelenlegi formájában nem alkalmazkodási, hanem igen forradalmi hatású megsemmisítési eszköz. Hiszen a hitelnek éppen ez a forradalmi, magán a kapitalizmuson túlmutató jellege még szocialista szinezetu reformtervekre is csábított, s a hitel nagy képviseloit, mint Isaac Péreire-t Franciaországban, ahogy Marx mondja, félig prófétának, félig gazembernek tüntette föl.

Közelebbi vizsgálat után éppily erotlennek bizonyul a tokés termelés második „alkalmazkodási eszköze” – a vállalkozók szövetségei. Bernstein szerint ezek arra hivatottak, hogy a termelés szabályozásával útját állják az anarchiának, és elejét vegyék a válságoknak. A kartellek és trösztök fejlodése persze a maga sokoldalú gazdasági hatásaiban még fel nem tárt jelenség. Eloször is ez olyan probléma, mely csak a marxi tan alapján oldható meg. De annyi mindenesetre világos: a tokés anarchiának a vállalkozói kartellek által való megfékezésérol csak olyan mértékben lehetne szó, amilyenben a kartellek, trösztök etc. megközelítoleg általános, uralkodó termelési formává válnának. Ám éppen ezt zárja ki maguknak a kartelleknek a természete. A vállalkozói szövetségeknek végso gazdasági célja és hatása abban áll, hogy a konkurrenciának egy üzletágon belüli kizárásával úgy hassanak az árupiacon elért profittömeg elosztására, hogy ennek az iparágnak a belole való részesedését növeljék. A szervezet az egyik iparágban csak a többi kárára tudja a profitrátát emelni, s éppen ezért nem válhat általánossá. Valamennyi fontosabb termelési ágra kiterjesztve önmaga szünteti meg hatását.

De a vállalkozói szövetségek gyakorlati alkalmazásuk határain belül is éppen az ipari anarchia felszámolása ellenében hatnak. A profitráta említett növelését a kartellek a belso piacon rendszerint úgy érik el, hogy azokkal a pótlólagos tokerészekkel, melyeket a belso szükségletre nem tudnak fölhasználni, a külföld számára sokkal alacsonyabb profitrátával termelhetnek, azaz sokkal olcsóbban adják el az áruikat külföldön, mint saját országukban. Az eredmény az élesebb konkurrencia külföldön, a megnövekedett anarchia a világpiacon, vagyis épp a fordítottja annak, amit el akarnak érni. Példaként szolgál erre a nemzetközi cukoripar története.

Végül, egészében véve a vállalkozói szövetségek a tokés termelési mód megjelenési formájaként valószínuleg csak átmeneti szakaszként, a tokés fejlodés meghatározott fokaként foghatók fel. Valóban! Végso soron a kartellek tulajdonképpen a tokés termelési mód eszközei arra, hogy egyes termelési ágakban feltartóztassák a profitráta végzetes zuhanását. De melyik az a módszer, amelyet a kartellek e célból igénybe vesznek? Alapjában véve ez nem más, mint a felhalmozott toke egy részének parlagon hevertetése, vagyis ugyanaz a modszer, mely más formában a válságokban kerül alkalmazásra. Ám az ilyen gyógyszer úgy hasonlít a betegséghez, mint egyik tojás a másikhoz, s csak egy bízonyos idopontig számíthat a kisebbik rossznak. Ha a felvevopiac csökkenni kezd, mert a világpiac a végsokig kifejlodött és a konkurráló tokésországok kimerítik - s nyilvánvalóan nem tagadható, hogy ez a pillanat elobb-utóbb bekövetkezik -, akkor a toke kényszeru részleges parlagon hevertetése is olyan méreteket ölt, hogy az orvosság átcsap magává a betegséggé, és a szervezet által már erosen társadalmasított toke visszaváltozik magántokévé. Amikor csökken annak a lehetosége, hogy egy kis helyet találjon magának a felvevopiacon, akkor a toke minden adagja inkább a maga szakállára próbál szerencsét. A szervezetek akkor szappanbuborékok módjára pukkadnak szét, s újra helyet adnak egy hatványozott formában fellépo szabad konkurrenciának.

Egészében véve tehát a kartellek is, éppúgy mint a hitel, olyan meghatározott fejlodési fokokként jelennek meg, amelyek a tokés világ anarchiáját végso soron csak még jobban növelik, s valamennyi belso ellentmondását kifejezésre juttatják és megérlelik. Kiélezik a termelési mód és a cseremód közötti ellentmondást, mert a végletekig fokozzák a harcot a termelok és a fogyasztók között, amint ezt különösen az Amerikai Egyesült Államokban tapasztaljuk. Kiélezik továbbá a termelési és elsajátítási mód közötti ellentmondást, mert a munkásságot a legdurvább módon szembeállítják a szervezett toke túlerejével, s így végsokig fokozzák a toke és munka közötti ellentétet.

Végül ily módon a kartellek kiélezik a tokés világgazdaság nemzetközi jellege és a tokésállam nemzeti jellege közötti ellentmondást, mert kísérojelenségük egy általános vámháború, s így a tokésállamok közötti ellentéteket a végsokig fokozzák. Hozzájárul ehhez a kartellek közvetlen, igen forradalmi hatása a termelés koncentrációjára, a technikai tökéletesedés etc.

A kartellek és trösztök így a kapitalista gazdaságra gyakorolt végso hatásukban nemcsak hogy nem olyan „alkalmazkodási eszközök”, amelyek elmossák a tokés gazdaság ellentmondásait, hanem éppen azok közül az eszközök közül valók, amelyeket e gazdaság maga teremtett saját anarchiájának növelésére, a benne rejlo ellentmondások kihordására, saját bukásának meggyorsítására.

Ám ha a hitelügy, a kartellek és ehhez hasonlók nem küszöbölik ki a tokés gazdaság anarchiáját, miként lehetséges, hogy két évtizede - 1873 óta - nem volt nálunk általános kereskedelmi válság? Vajon nem annak a jele ez, hogy a tokés termelési mód legalább a lényegben valóban „alkalmazkodott” a társadalom szükségleteihez és túlhaladta a Marx által adott elemzést?[3]

A kérdést nyomban követte a válasz. Alig dobta sutba Bernstein 1898-ban a marxi válságelméletet, amikor 1900-ban általános heves válság tört ki, hét évvel késobb pedig, 1907-ben, újabb válság tört a világpiacra az Egyesült Államokból. Ily módon ékesen beszélo tények szétzúzták a kapitalizmus „alkalmazkodásáról” szóló elméletet magát is. Ezzel egyúttal bizonyítást nyert, hogy azok, akik a marxi válságelméletet feladták csak azért, mert két állítólagos „hanyatlási idopontban” csodöt mondott, összetévesztették ennek az elméletnek a magvát formájának egy lényegtelen külso részletével - a tízéves ciklussal. A modern tokés ipar körforgásának tízéves idoszakként való megfogalmazása azonban Marxnál és Engelsnél a hatvanas és hetvenes években azoknak a tényeknek egyszeru megállapítása volt, melyek a maguk részérol nem valamiféle természeti törvényeken alapultak, hanem azoknak a meghatározott történelmi körülményeknek a során, amelyek összefüggésben álltak a fiatal kapitalizmus hatókörének ugrásszeru kiterjedésével.

Valóban, az 1825-ös válság az útépítésekbe, csatornákba és gázmuvekbe való ama nagy befektetésekbol adódott, melyek az elozo évtizedben foként Angliában folytak, ahogy maga a válság is. A következo - 1836-1839. évi - válság ugyancsak az új közlekedési eszközök létesítése során eszközölt óriási befektetések következménye volt. Az 1847-es válságot, mint ismeretes, a lázas angol vasútalapítások idézték elo (1844-1847, azaz mindössze három éven belül a parlament mintegy 1 ˝ milliárd tallér értékben adott koncessziókat új vasutakra!). Mindhárom esetben tehát a toke-gazdálkodás újjászervezésének - a kapitalista fejlodés új alapjai lerakásának - különbözo formái vezettek a válságokhoz. 1857-ben új felvevopiacok hirtelen megnyitása az európai ipar elott Amerikában és Ausztráliában az aranybányák felfedezése következtében, Franciaországban éppen a vasútalapítások, amelyekben Anglia nyomdokaiba léptek (1852-1856: 1 Ą milliárd frank értékben alapítottak új vasutakat Franciaországban). Végül az 1873-as nagy válság tudvalevoen a nagyipar újjászervezésének, elso németországi és ausztriai rohamának egyenes következménye, amely az 1866-os és 1871-es politikai eseményeket követte.

Tehát minden alkalommal a tokés gazdaság területének hirtelen kibovülése, nem pedig mozgásterének beszukülése, nem a gazdaság kimerülése adott okot eddig kereskedelmi válságokra. Az eddigi nemzetközi válságok tízévenkénti visszatérése tehát önmagában véve meroben külsoleges,véletlenszeru jelenség. A válságok kialakulásának marxi sémája, amint azt Engels az „Anti-Dühring”-ben, Marx pedig a „Toke” 1. és 3. kötetében megadta, annyiban illik minden válságra, amennyiben föltárja belso mechanizmusukat és mélyen rejlo általános okaikat, akár minden 10, 5 vagy fölváltva minden 20 és 8 évben ismétlodnek is ezek a válságok.[4] Ám Bernstein elmélete elégtelenségének legcsattanósabb bizonyítéka az a tény, hogy az.utóbbi, 1907-1908. évi válság éppen abban az országban tombolt a leghevesebben, ahol a legjobban kifejlodtek a híres kapitalista „alkalmazkodási eszközök”: a hitel, a hírszolgálat és a trösztök.

Egyáltalán az a feltevés, hogy a kapitalista termelés képes „alkalmazkodni” a cseréhez, a következo két dolog egyikét feltételezi: vagy azt, hogy a világpiac korlátlanul és a végtelenségig no, vagy megfordítva, hogy a termeloeroket gátolják a növekedésben, nehogy túllépjék a piac korlátait. Az elobbi fizikai lehetetlenség, az utóbbival az a tény áll szemben, hogy a termelés minden területén lépten-nyomon technikai átalakulások mennek végbe, és naponta új termeloeroket hívnak életre.

Bernstein szerint a kapitalista dolgok jelzett menetének ellentmond még egy jelenség: a középüzemek „szinte rendíthetetlen falanxa”, amelyre Bernstein rámutat. O ebben annak a jelét látja, hogy a nagyipari fejlodés nem hat forradalmasítóan és koncentrálóan, ahogy az az „összeomlási elmélet” szerint várható lett volna. Ám itt is saját félreértésének esik áldozatul. A nagyipar fejlodésének valóban egészen téves felfogását jelentené, ha azt várnánk, hogy a középüzemek közben fokozatosan eltunnek a felszínrol.

A kapitalista fejlodés általános menetében éppen Marx véleménye szerint a kistokék a technikai forradalom úttöroinek szerepét játsszák, mégpedig kettos vonatkozásban, a régi és megszilárdult, erosen meggyökeresedett ágazatokban bevezetésre kerülo új termelési módszerek tekintetében éppúgy, mint új, a nagytokék által még egyáltalán nem kiaknázott termelési ágak létrehozása tekintetében. Egészen téves az a felfogás, mely szerint a tokés középüzem története egyenes vonalban tart lefelé a fokozatos hanyatláshoz. Ellenkezoleg, a fejlodés valóságos menete itt is meroben dialektikus, és állandóan ellentétek között mozog. A tokés középosztály pontosan úgy, mint a munkásosztály, két ellentétes tendencia befolyása alatt áll, egy ot felemelo és egy ot leszorító tendencia befolyása alatt. A leszorító tendencia adott esetben az, hogy állandóan emelkedik a termelés, amely idoszakonként meghaladja a középtoke mértékét, s így azt újra meg újra kiveti a versenybol. A felemelo tendencia a meglevo toke idoszakonkénti értékcsökkenése, amely a termelést - a szükséges minimális toke értéke szerint - újra meg újra csökkenti egy idore, valamint a tokés termelés behatolása új területekre. A középüzemnek a nagytokével vívott harcát nem úgy kell elképzelnünk, mint szabályos csatát, ahol a gyöngébb fél csapata közvetlenül és mennyiségileg egyre jobban apad, hanem inkább úgy, mint a kistokék idoszakonkénti lekaszálását, amelyek aztán újra meg újra gyorsan erore kapnak, hogy a nagyipar ismét lekaszálja oket. A két tendencia közül, melyek a középosztállyal labdáznak, végso soron – ellentétben a munkásosztály fejlodésével – a leszorító tendencia gyoz. Ám ez korántsem szükségképpen a.középüzemek abszolút, számszeru megfogyatkozásában nyilvánul meg, hanem eloször is abban, hogy a régi ágazatokban az életképes üzemhez szükséges minimális toke fokozatosan emelkedik, másodszor abban, hogy egyre rövidebb az az idoszak, amely alatt a kistokék új ágazatok saját szakállukra való kiaknázásának örvendenek. Ebbol az következik, hogy az egyéni kistoke élettartama egyre rövidebb, s a termelési módszerek, valamint a befektetési módok egyre gyorsabban változnak, az osztály egészében pedig egyre gyorsul a társadalmi anyagcsere.

Ez utóbbit Bernstein nagyon jól tudja, s maga is megállapítja. Ezzel szemben, úgy látszik, azt elfelejti, hogy ezzel adva van a tokés középüzemek mozgástörvénye maga. Ha a kistokék a technikai haladás eloharcosai, s ha a technikai haladás a tokés gazdaság életének érverése, akkor a kistokék nyilvánvalóan a tokés fejlodésnek azt az elválaszthatatlan kísérojelenségét alkotják, amely csak ezzel a fejlodéssel együtt tunhet el. A középüzemek fokozatos eltunése - számszeru értelemben, amelyrol Bernsteinnél szó van - nem a kapitalizmus forradalmi fejlodésmenetét jelentené, ahogy Bernstein véli, hanem fordítva, ez utóbbi pangását, elszunnyadását. „A profitráta, azaz a viszonylagos tokenövekmény, mindenekelott az összes új, önállóan csoportosuló tokeelhelyezok számára fontos. S mihelyt a tokeképzés kizárólag kevés számú kiforrott nagytoke kezébe kerülne, ... a termelés élteto tüze egyáltalában kialudna. A termelés elszunnyadna.”[5]


 
3. A szocializmus bevezetése társadalmi reformokkal

 

Bernstein elveti az „összeomlási elméletet” mint a szocialista társadalom megvalósulásához vezeto történelmi utat. Melyik az az út, amely a „kapitalizmus alkalmazkodása elméletének” álláspontjáról a szocialista társadalom megvalósulásához vezet? Bernstein erre a kérdésre csak utalásszeruen válaszolt, Konrad Schmidt tett kísérletet arra, hogy Bernstein szellemében ezt részletesebben kifejtse.[6] Szerinte „a társadalmi reformokért vívott szakszervezeti harc és politikai harc a termelési feltételek fölött egyre jobban kiterjesztett társadalmi ellenorzéshez” fog vezetni, s a törvényhozás révén „a toketulajdonost jogainak korlátozásával egyre inkabb ügyvezetoi szerepbe fogja süllyeszteni”, míg végül „a megpuhított tokéstol, aki látja, hogy tulajdona az o számára egyre értéktelenebbé válik, elveszik az üzem vezetését és igazgatását”, s így végérvényesen bevezetik a társadalmi üzemet.

Tehát szakszervezetek, társadalmi reformok s még, mint Bernstein hozzáfuzi,.az állam politikai demokratizálása - ezek a szocializmus fokozatos bevezetésének eszközei.

Hogy a szakszervezeteken kezdjük, ezek legfontosabb funkciója - s ezt senki sem fejtette ki jobban, mint maga Bernstein 1891-ben a „Die Neue Zeit”-ban - abban áll, hogy a munkások oldalán a kapitalista bértörvény megvalósításának eszközei, azaz annak eszközei, hogy a munkaerot mindenkori piaci árának megfeleloen adják el. A szakszervezetek a proletariátusnak abban vannak segítségére, hogy a piac minden idopontban adott konjunktúráit kihasználja a maga számára. Ám maguk ezek a konjunktúrák, azaz egyrészt a termelés helyzete által meghatározott munkaero-kereslet, másrészt a középrétegek proletarizálódása és a munkásosztály természetes szaporodása által teremtett munkaero-kínálat, végül a munkatermelékenység mindenkori foka is, kívül esnek a szakszervezetek hatókörén. A szakszervezetek ezért nem dönthetik meg a bértörvényt; legjobb esetben a mindenkori „normális” korlátok közé szoríthatják a kapitalista kizsákmányolást, de semmiesetre sem szüntethetik meg fokozatosan magát a kizsákmányolást.

Konrad Schmidt persze a mostani szakszervezeti mozgalmat „gyenge kezdeti szakasznak” nevezi, s azt reméli a jövotol, hogy „a szakszervezeteknek egyre növekvo befolyásuk lesz magának a termelésnek a szabályozására”. A termelés szabályozásán azonban csak két dolog értheto: a termelési folyamat technikai oldalába való beavatkozás és másodszor magának a termelés volumenének a meghatározása. Milyen természetu lehet e két kérdésben a szakszervezetek befolyása? Világos, hogy ami a termelés technikáját illeti, a tokés érdeke bizonyos határok között egybeesik a kapitalista gazdaság haladásával és fejlodésével. Saját szükséglete sarkallja technikai tökéletesítésekre. Az egyes munkás helyzete ezzel szemben éppen ellentétes: minden technikai átalakulás ellenkezik a közvetlenül általa érintett munkások érdekeivel, és rontja közvetlen helyzetüket, mert leértékeli a munkaerot, intenzívebbé, egyhangúbbá, gyötrelmesebbé teszi a munkát. Ha a szakszervezet beavatkozhat a termelés technikai oldalába, nyilvánvalóan csak az utóbbi értelemben, azaz a közvetlenül érdekelt munkáscsoportok szellemében cselekedhet, azaz szembehelyezkedhet újításokkal. Ám ebben az esetben nem a munkásosztály egészének és emancipációjának érdekében cselekszik, amely inkább egyezik a technikai haladással, azaz az egyes tokés érdekével, hanem éppen ellenkezoleg, a reakció szellemében. S valóban, a termelés technikai oldalának befolyásolására irányuló törekvést nem a jövoben találjuk meg, ahol Konrad Schmidt keresi, hanem a szakszervezeti mozgalom múltjában. Ez az angol trade-unionizmus régebbi szakaszát jellemzi (a hatvanas évekig), amikor az még középkori céhes hagyományokhoz kapcsolódott, és jellemzo módon a „megfelelo munkához való szerzett jog” elavult alaptételére épült.[7] Ezzel szemben a szakszervezeteknek az a törekvése, hogy a termelés volumenét és az áruk árát meghatározzák, egészen új keletu jelenség. Csak a legutóbbi idoben látunk felbukkanni - megint csak Angliában - erre irányuló kísérleteket.[8] Jellegük és tendenciájuk szerint azonban ezek a törekvések is egészen egyenértékuek amazokkal. Mert szükségképpen mire korlátozódik a szakszervezet tevékeny részvétele az árutermelés volumenének és árainak meghatározásában? Olyan kartellre, melyet a munkások a vállalkozókkal együtt alakítanak a fogyasztók ellen, mégpedig a konkurrens vállalkozókkal szemben olyan kényszerintézkedések alkalmazásával, amelyek semmiben sem maradnak el a szabályos vállalkozói szövetségek módszereitol. Alapjában véve ez már nem munka és toke közötti harc, hanem a toke és a munkaerö szolidáris harca a fogyasztói társadalom ellen. Társadalmi értéke szerint ez reakciós kezdeményezés, amely már azért sem lehet a proletariátus emancipációs harcának egyik szakasza, mert ellenkezoleg, homlokegyenest ellentéte az osztályharcnak. Gyakorlati értékét tekintve ez utópia, amely, ahogy egy rövid elmefuttatás kimutatja, sohasem terjedhet ki nagyobb és a világpiac számára termelo ágazatokra.

A szakszervezetek tevékenysége tehát lényegében a bérharcra és a munkaido csökkentésére korlátozódik, azaz csupán a tokés kizsákmányolásnak mindig a piaci viszonyoknak megfelelo szabályozására; a termelési folyamat befolyásolása a dolgok természete szerint elzárva marad elole. Sot mi több, a társadalmi fejlodés egész menete, Konrad Schmidt feltételezésével éppen ellentétben, arra irányul, hogy feloldja a munkapiacnak a többi árupiachoz való minden közvetlen kapcsolatát. A legjellemzobb erre az a tény, hogy a fejlodés most már azt a törekvést is túlhaladta, hogy a munkaszerzodést legalább passzívan közvetlen kapcsolatba hozzák az általános termelési helyzettel a mozgó bérskálák rendszere révén, s hogy az angol trade-unionok egyre inkább elfordulnak ezektol.[9]

De a szakszervezeti mozgalom befolyásának valóságos határai között sem a korlátlan kiterjedés felé halad, amint azt a toke alkalmazkodásának elmélete feltételezi. Éppen megfordítva! Ha a társadalmi fejlodés nagyobb útszakaszait szemügyre vesszük, akkor nem zárkózhatunk el az elol a tény elol, hogy nagyjában és egészében nem a szakszervezeti mozgalom hatalmának gyozelmes kibontakozása, hanem növekvo nehézségei idejéhez közeledünk. Ha az ipar fejlodése elérte csúcspontját s a toke számára a világpiacon megkezdodik a „leszálló ág”, akkor a szakszervezeti harc kétszeresen megnehezedik: eloször is, romlanak a piac objektív konjunktúrái a munkaero számára, mert a kereslet lassabban, a kínálat viszont gyorsabban no, mint most; másodszor, maga a toke, hogy a világpiacon szenvedett veszteségekért kárpótolja magát, még makacsabbul folyamodik a.terméknek a munkásra jutó részéhez. Hiszen a munkabér csökkentése az egyik legfontosabb eszköz a profitráta esésének föltartóztatására![10] Anglia már a szakszervezeti mozgalom kezdodo második szakaszának a képét mutatja. A mozgalom eközben kénytelen-kelletlen egyre inkább a már elért vívmányok puszta védelmezésére szorítkozik, s ez is egyre nehezebbé válik. A dolgok ismertetett általános menetének ellenpárja szükségképpen a politikai és szocialista osztályharc fellendülése.

A fordított történelmi perspektívának ugyanezt a hibáját követi el Konrad Schmidt a társadalmi reform vonatkozásában, amelyrol azt ígéri, hogy „a szakszervezeti munkásszövetségekkel vállvetve rákényszeríti a tokésosztályra a munkaero alkalmazásának kizárólagos feltételeit”. Az így felfogott társadalmi reform értelmében nevezi Bernstein a gyári törvényeket a „társadalmi ellenorzés” egy darabjának és mint ilyent – a szocializmus egy darabjának. Konrad Schmidt is „társadalmi ellenorzést” mond mindenütt, ahol az állami munkásvédelemrol beszél, s miután az államot ilyen szerencsésen társadalommá változtatta, már bátran hozzáteszi: „azaz a feltörekvo munkásosztály”, s ezzel a muvelettel a német Szövetségi Tanács ártalmatlan munkásvédelmi rendelkezései a német proletariátus szocialista átmeneti intézkedéseivé változnak.

A misztifikáció itt kézenfekvo. A mai állam éppen nem a „feltörekvo munkásosztály” értelmében vett „társadalom”, hanem a kapitalista társadalom képviseloje, azaz osztályállam. Ezért az általa bevezetett társadalmi reform sem a „társadalmi ellenorzés” tevékenysége, azaz a szabadon dolgozó társadalomnak a saját munkafolyamata fölötti ellenorzése, hanem a toke osztályszervezetének a toke termelési folyamata fölötti ellenorzése. Ebben, azaz a toke érdekében azután meg is találja természetes korlátait a társadalmi reform. Persze, Bernstein és Konrad Schmidt ebben a vonatkozásban is csupán „gyenge kezdeti szakaszokat” látnak a jelenben, és a jövotol remélnek egy a végtelenségig meno társadalmi reformot a munkásosztály javára. Ám eközben ugyanazt a hibát követik el, mint a szakszervezeti mozgalom hatalmának korlátlan kibontakozására vonatkozó feltételezésben.

A szocializmus társadalmi reformokkal való fokozatos bevezetésének elmélete feltételezi, s itt van a súlypontja, mind a tokés magántulajdonnak, mind az államnak meghatározott objektív fejlodését. Az elobbinek a vonatkozásában a jövendo fejlodés sémája, amint azt Konrad Schmidt feltételezi, abból áll, hogy „a toketulajdonost jogainak korlátozásával egyre inkább ügyvezetoi szerepbe fogja süllyeszteni”. Tekintettel a termelési eszközök egyszeri hirtelen kisajátításának állítólagos lehetetlenségére, Konrad Schmidt kiagyalja a fokozatos kisajátítás elméletét. Ehhez mint szükséges elofeltételt megkonstruálja magának a tulajdonjog szétforgácsolódását „felsobb tulajdonná”, amelyet a „társadalomnak” utal ki és amelytol elvárja, hogy egyre jobban kiterjedjen, s egy haszonélvezeti jogot, amely a tokés kezében egyre inkább üzemének puszta ügyvezetésére zsugorodik össze. Mármost ez a konstrukció vagy ártalmatlan szójáték, miközben semmi fontos dologra nem gondoltak, s akkor a fokozatos kisajátítás elmélete minden fedezet nélkül marad, vagy a jogi fejlodés komolyan gondolt sémája, akkor viszont teljesen rossz. A tulajdonjogban rejlo különbözo jogkörök szétforgácsolódása, amelyhez Konrad Schmidt a toke „fokozatos kisajátítása” érdekében folyamodik, a feudális-naturálisan gazdálkodó társadalomra jellemzo, amelyben a termék elosztása a különbözo társadalmi osztályok között in natura és a hubérurak és alárendeltjeik közötti személyes kapcsolatok alapján történt. A tulajdonnak különbözo részjogokra való szétesése itt a társadalmi gazdagság elosztásának eleve adott megszervezése volt. Az árutermelésre való áttéréssel és a termelési folyamat egyes résztvevoi közötti minden személyes kötelék felbomlásával, ellenkezoleg, megszilárdult az ember és dolog közötti viszony - a magántulajdon. Azáltal, hogy az elosztás már nem személyes kapcsolatok útján, hanem a csere útján megy végbe, a társadalmi gazdagságból való részesedés különbözo igényeit nem egy közös tárgyra való tulajdonjog töredékeiben mérik, hanem a mindenki által piacra vitt értékben. Jogi vonatkozásokban az elso fordulat, mely a középkor városi közösségeiben az árutermelés megjelenését kísérte, egyúttal az abszolút zárt magántulajdon kialakulása volt a feudális jogviszonyok méhében. De a tokés termelésben tovább folytatódik ez a fejlodés. Minél inkább társadalmasul a termelési folyamat, annál inkább puszta cserén alapul az elosztási folyamat, s annál érinthetetlenebb és zártabb lesz a tokés magántulajdon, annál inkább átcsap a toketulajdon a saját munka termékéhez való jogból az idegen munkával szembeni puszta elsajátítási jogba. Amíg a tokés maga vezeti a gyárat, addig az elosztás még bizonyos fokig a termelési folyamatban való személyes részvételhez kapcsolódik. Amilyen mértékben a gyáros személyes vezetése fölöslegessé válik – a részvénytársaságokban pedig teljesen –, a toke tulajdona mint igényjog az elosztáskor teljesen elválik a termeléshez fuzodo személyes kapcsolatoktól és legtisztább, zárt formájában jelenik meg. A részvénytokében és az ipari hiteltokében jut el aztán teljes kifejlodéséhez a tokés tulajdonjog.

A tokés fejlodésének történelmi sémája, ahogy Konrad Schmidt megrajzolja: „a tulajdonostól a puszta ügyvezetoig”, ezzel úgy jelenik meg, mint a feje tetejére állított tényleges fejlodés, amely fordítva, tulajdonostól és ügyvezetotol a puszta tulajdonosig vezet. Konrad Schmidt itt úgy jár, mint Goethe:

Amim van, messze minden földi jószág,

S ami eltünt, az lesz nekem valóság.

S ahogyan történelmi sémája gazdaságilag a modern részvénytársaságtól a manufaktúrára vagy éppenséggel a kézmuvesmuhelyre megy vissza, úgy akarja jogilag visszadugni a tokés világot a feudális-naturális gazdasági tojáshéjakba.

Ebbol a szempontból a „társadalmi ellenorzés” is más fényben jelenik meg, mint ahogy azt Konrad Schmidt látja. Annak, ami ma mint „társadalmi ellenorzés” muködik - a munkásvédelem, a részvénytársaságok fölötti felügyelet stb. -, ténylegesen a legcsekélyebb köze sincs tulajdonjogból való részesedéshez, „felsobb tulajdonhoz”. Nem úgy muködik, mint a tokés tulajdon korlátozása, hanem fordítva, mint annak védelme. Vagy gazdaságilag szólva, nem a kapitalista kizsákmányolásba való beavatkozás, hanem e kizsakmányolás normalizálása, rendezése. S ha Bernstein fölteszi azt a kérdést, hogy egy gyári törvényben sok vagy kevés szocializmus van-e, akkor biztosíthatjuk róla, hogy a legjobb gyári törvényben éppen annyi szocializmus van, mint a községtanácsnak az utcasöprésrol és a gázlámpák meggyújtásáról szóló rendelkezéseiben, ami persze szintén „társadalmi ellenorzés”.

 

4. Vámpolitika és militarizmus

 

A szocializmus fokozatos bevezetésének második elofeltétele Eduard Bernstein szerint az államnak társadalommá való fejlodése. Közhellyé vált már, hogy a mai állam osztályállam. Véleményünk szerint azonban ezt a tételt is, mint mindent, ami a tokés társadalomra vonatkozik, nem merev, abszolút érvénnyel, hanem folyamatos fejlodésben kellene fölfogni.

A burzsoázia politikai gyozelmével az állam kapitalista állammá vált. Persze, maga a tokés fejlodés lényegesen megváltoztatja az

 
Üdvözlet, látogató! Vítame u nás!
Indulás: 2005-01-22
 
Közös hazánk:Európa Naąa Spoločná Vlas» je Európa
Hazánk: Európa
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
forradalmi zenék
 
Társszervezetek-partneri
 
Szimpatikus helyek
 
Külföldi kommunista szervezetek
 
levél
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Külföldi újságok, fórumok
 
Magyar baloldali hírportálok
 
Válaszd a vöröset!
Jó az ízlésed? Teszteld le!
 
Vár a MIKSZ!

"Nem nehéz forradalmárnak lenni forradalmi feltételek között - jegyezte meg Lenin. Sokkal nehezebb és becsesebb ha akkor tud valaki forradalmár lenni, amikor nincsenek meg a közvetlen, nyílt, tényleg tömegeket felölelő, valóban forradalmi harc feltételei, nem forradalmi feltételek közt, olyan tömegek közepette,amelyek még nem képesek arra, hogy azonnal megértsék a forradalmi cselekvési módszer szükségességét!" /Lenin LÖM 41.kötet 78.p/

 

 

Urak! Lejárt az időtök!

 

Tartalom

Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!